tirsdag, juni 05, 2012

Nyt på Rammedige Banen

I weekenden d. 2. og 3. juni fik jeg gang i murskeen igen og fik banket spunsplader af cortenstål ned for at holde på jorden, ved siden af trappen, så de værste jordskred kan undgås.





Der var lige lidt trærod som skulle hugges væk, før støbning kunne foretages. Heldigvis var træet en gammel død elm, så roden var til at få bugt med med nogle hug med den store økse.
Men det havde nok været nemmere at bygge en havebane i Thyborøn, hvor der hverken er bakker, træer eller muld...


Udgravning til næste støbning... Det ser ikke ud af noget særligt, men der er fjernet næsten 3 trillebørfulde jord og sten.

Tjekker lige retningen med en skinne...



Den strækning som jeg lavede i foråret... Skærverne er forsøgsvis blandet med beton, men jeg tror ikke det er nogen udpræget succes, da skærverne ikke hænger sammen alligevel og skinnerne er fyldt af beton. Desuden er der huller nok mellem skærverne, så der vil fyge jord ned mellem skærver og sveller, så ukrudt får dejlig ro til at gro.


Betonplatformen er bred nok til skinnerne og et trinbrædt. Senere kan der monteres et lille skilt til jernbaneoverskæringen ;-)



Cortenpladerne er på plads. De står slet ikke i lod, eller på samme måde, men er placeret lidt "tilfældigt".



Fre "højen" og ned over banen. Der bliver ikke så meget "lige ud" og det passer mig rigtig godt. Det vil også bare være kedeligt at se på.



Og så var det Grundlovsdag, så skete der lidt igen. Yderligere ca. 3 meter fundering er støbt.
 

Nedsrste lag beton er lige blevet klasket ned i renden med skovl, for at undgå for mange lufthuller. Billedet er taget lige før det nederste armeringsstål isættes.


Så er øverste halvdel af betonnen lagt også med indlagt armeringsstål. Overfladen er "vibreret" vha. en forhammer, så der ikke er alt for mange knolde.


Nederst i billedet hvor fundamentet ender, skal det senere venstre omkring stubben og videre i beddet...



Det er med at passe på, at der ikke bliver for meget hældning på banen. Vinklen af foto'et snyder lidt, så det ser ud til at gå nedad fra trappen mod venstre.


Igen fra "højen" og ned over banen.







Det bugter sig en del i alle retninger, det bliver nok ligesom at køre med "grisen" med VLTJ i gamle dage.




Nu skal der bare ligges nogle flere skinner...
 

Kanten "nedad" skråningen laves lidt skrånende, så stenbræksplanter kan skjule betonovergangen. "Opad" skråningen sættes senere sten, for at holde lidt på jorden.


Armeringsstål isat til videre støbning senere...


"Ny" og "gammel" beton mødes. Jeg ved ikke om det er en autoriseret måde at lave det på,og jeg er egentlig også fuldstændig ligeglad, for det er ikke en murersvendeprøve. Det er til at reparere, hvis det frostsprænger.


Ingen kommentarer: